Informacje o nowych artykułach prosto na Twój e-mail

Jak prawidłowo stawiać cele?

Chciałbym być zdrowy, piękny i bogaty i jeszcze, żeby mnie wszyscy lubili.

Czy to jest cel?

Nie wszystko, co chciałbyś, żeby nastąpiło przechowujesz w głowie w formie celu. Z reguły są to nieuczesane myśli, a czasami marzenia.

Czy – Chciałbym pojechać na wakacje na Malediwy – to jest już cel?

Nie.

Marzenia

To o czym marzymy zazwyczaj nie jest zbyt precyzyjnie określone, choć dobrze czujemy o co nam chodzi, np:

  • Chciałbym mieć więcej czasu dla siebie
  • Chciałbym więcej zarabiać
  • Chciałbym mieć więcej klientów
  • Chciałbym pracować mniej
  • Chciałbym mieć dobrych pracowników
  • Chciałbym pojechać na wakacje na Malediwy
  • Chciałbym, żeby moje dziecko wyrosło na mądrego człowieka

To wszystko są marzenia. I nie ma z nimi nic złego, poza jedną rzeczą. Biznesu nie planuje się w oparciu o marzenia.

Można biznes założyć marząc o czymś wielkim. Ale gdy już jest, trzeba zejść na ziemię i formułować cele w sposób, który będzie praktyczny i przydatny.

Jak sformułować cel?

Najbardziej znaną metodą formułowania celów jest metoda S.M.A.R.T. opublikowana pierwszy raz w 1981 roku w Management Review  przez George’a T. Doran’a.

Doczekała się wielu wersji. Poniżej podaję tę, którą sam stosuję.

S – Specific

M – Measurable

A – Ambitious

R – Realistic

T – Time-framed

Cele powinny więc być: precyzyjne, mierzalne, ambitne, realne w osiągnięciu i określone w czasie.

Specific – prezycyjnie określony

Cel musi być wyrażony w taki sposób, żeby jego osiągnięcie nie było dyskusyjne – najlepiej, jak odwołuje się do faktów lub liczb.

Measurable – mierzalny

Osiągnięcie celu musi być uznane w momencie, gdy osiągniesz jakiś poziom jakiegoś wskaźnika (liczbowego, pieniężnego, procentowego, etc.). Dobrą praktyką (zaawansowaną) jest zastosować tutaj zasadę Pareto, czyli ustawić cel w taki sposób, żeby 100% miernika to był suckes, a 80% to był poziom zadawalający, przy którym uznajesz, że cel jest osiągnięty.

Ambitious – ambitny

Cel musi być wyzwaniem. Tylko cele, które są stawiane powyżej dzisiejszej poprzeczki są motywujące. To zwiększa znacząco szansę na to, że go osiągniesz.

Realistic – realny

Ambitny, ale nie tak wyśrubowany, że nierealny. Wtedy szansa na osiągnięcie zanika. Masz zasoby i umiejętności, aby go osiągnąć.

Time-framed – określony w czasie

Zawsze musisz zapisać do kiedy (dokładnie – data) chcesz dany cel zrealizować. Inaczej zniknie Ci za horyzontem.

Przykład 1:

Chcę do 50-ki przejść na emeryturę.

Jest określony w czasie, ambitny, realny, ale nie do końca mierzalny i nie dość precyzyjny (bo co to znaczy “przejść na emeryturę”?).

Chcę do 50-tki zbudować kapitał o wartości min. 10 mln złotych i pracować nie więcej niż 2 dni w miesiącu.

Ta wersja jest prezycyjnie opisana (kapitał), mierzalna, określona w czasie, ambitna, a czy realna, to już musi sobie odpowiedzieć na pytanie ten, kto taki cel sobie postawi.

Przykład 2:

Za dwa lata chcę studiować na zagranicznej uczelni.

Dziś wiadomo kiedy będzie “za dwa lata”, ale za rok? Nadal za dwa lata?

Do 30 października 2017 roku chcę się dostać na uczelnię ekonomiczną w USA lub UK.

Wszystko jasne, poza tym czy będzie to dobra uczelnia 😉

Zapisuj i wracaj

Samo sformułowanie celu, to dopiero połowa sukcesu. Trzeba go jeszcze zapisać na papierze, żeby nie umknął. Jeśli postawisz sobie cel roczny, to jest bardzo prawdopodobne, że zapomnisz o nim lub o jego części.

Ponadto do celów należy regularnie wracać, żeby je sobie przypomnieć, żeby się nimi motywować i przede wszystkim – żeby sprawdzić, czy są AKTUALNE.

Nie ma nic gorszego niż gonić cel, który nie jest już dla Ciebie ważny. Załóż więc specjalny notes, jeśli jeszcze nie masz i do dzieła!

Więcej o stawianiu celów, opracowaniu planu działania i dostosowaniu dnia pracy przeczytasz tutaj.

Pozdrawiam

4 comments… add one
  • Aga

    Dziękuję! Budzę się i od razu na dzień dobry zamiast kawy czytam 🙂

    • Filip Nowicki

      Dzięki!

Leave a Comment